matvalet.nu
Projektet
Vilka är vi
Uppropet
Konsumentstudier
Debatt och press
Rapporter
Kontakt
Start » Debatt och press

Debattartiklar och pressmeddelanden från Matvalet

Inget löfte om ursprungsmärkning från handel och livsmedelsföretag


Handeln och livsmedelsindustrierna måste leva upp till tidigare löften om tydligare ursprungsmärkning skriver företrädare för Sveriges Konsumenter, Naturskyddsföreningen, Centrum för folkhälsa och Svenskt Sigill.

Debattartikel som publicerades i Fri Köpenskap 1 juni 2007

   Läs hela debattartikeln



Vakna upp lunchkrogar, vi vill veta mer om maten

Dyr och fet som inte smakar gott - och som man inte får veta någonting om.

Så beskrivs maten på våra lunchrestauranger – särskilt av kvinnorna. En ny undersökning visar att den som vill göra medvetna val att lunchmat "på stan" inte har mycket att hämta. Menyerna ger inte särskilt mycket information om hälsa, miljö, etik och ursprung och att fråga personalen mitt i lunchrusningen känns obekvämt och komplicerat.

Här finns stora utrymmen för förbättringar - och nya kundgrupper.  

Debattartikel som publicerades i 22 lokaltidningar 

   Läs hela debattartikeln 

 

 

 Konsumenterna vill veta mer om maten

55 procent av svenskarna, framförallt stadsbor, äter lunch på restaurang varje dag. Men många är missnöjda. Maten är dyr, fet och saknar ofta uppgifter om hälso – och miljöaspekter samt  ursprung. Särskilt kvinnorna är missnöjda med lunchutbudet. Detta visas i en ny undersökning som samarbetsprojektet Matvalet låtit göra.

    Läs hela pressmeddelandet



Att välja bort - min rätt som konsument

Vi är många som vill välja mat efter värderingar – producerad med omtanke om människor, djur och natur. Vi vill kunna välja bort mat som producerats under dåliga arbetsförhållanden, som transporterats runt jorden i onödan, som medverkar till skövling av regnskogen eller där djuren far illa. Vi vill också ha möjlighet att säga nej till kött från djur som är uppfödda på GMO- Idag vägrar dock industri och handel att införa en märkning av sådant kött eller på annat sätt förse oss som konsumenter med information som möjliggöra ett aktivt matval.  
 
Debattartikeln publicerades i en rad lokala tidningar i juni och juli.
  Läs hela debattartikeln
 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Konsumenter har rätt att välja bort GMO.

Vi är inte motståndare till ny teknik och vi är inte motståndare till genteknik, som teknik. Men vi vill ha rätten att välja bort viss användning av genteknik inom växtförädlingen, vare sig det är av försiktighetsskäl eller av politiska skäl. Vi blir definitivt inte övertygade av Sven Stymnes och Carl-Gustaf Thornströms debatt artikel i UNT den 24/2 om att vi har fel när vi kräver den rätten.

Läs hela inlägget i Upsala Nya Tidning 13/3


 

Svårt få information om hälsa, ursprung, miljö och etik i butiken


Läs hela pressmeddelandet   

Bakgrundsinformation

 

Pressmeddelandet, seminariet och konsumentstudien har lett till artiklar i bl.a Svenska Dagbladet, DN ATL- Lantbruketsaffärstidning, Etik&Miljö och Hushållsvetaren.  TV4 uppmärksammade också händelsen och både LivsmedelsSverige och Newsdeskpressmeddelanden har pressmeddelandet på sina hemsidor. 

  


Vi kräver säkra livsmedel och ärliga handlare

Som konsumenter kan vi aldrig acceptera att prispressen leder till att handelskedjor som Lidl, utnyttjar kryphål som finns i lagstiftningen för att slippa såväl salmonellakontroll som krav på ursprungsmärkning. Man kallar produkterna för nötkött när de i verkligen är så kallade köttberedningar. Det är att lura konsumenterna.

Genom diverse tillsatser till kött och köttfärs kringgår man kraven på livsmedelssäkerhet och den obligatoriska ursprungsmärkningen av nötkött.

Frågeställningen är inte ny. Vi ställer krav på öppenhet och ärlighet när det gäller allt kött och även kyckling. Och kravet gäller såväl butiker som restauranger. Vi kommer använda rätten att välja bort oseriösa aktörer och mat som gör oss sjuka.

Artikeln publicerades i SvD 21/4/2005
Läs hela debattartikeln


Vad blir priset för lågpriset?

Vi som undertecknat denna artikel känner oro för att "prisaniken" kommer att slå mot det breda utbudet och mångfalden i buitkerna. Ambitionerna att hålla så låga priser som möjligt kan få handeln att priorotera bort andra krav på produkterna när de bestämmer utbud och sortiment. Därför kommer vi att följa hur handeln tar ansvar för sina konsumenter vad gäller följande punkter: miljö, etik och ursprung, hälsa samt tillgänglighet.

Artikeln publicerades i Fri Köpenskap
Läs hela debattartikeln Vad blir priset för lågpriset?

 
© Copyright matvalet.nu 2005. info@matvalet.nu